مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 خرداد 1401 ساعت 23:322022-06-14سياسي

خواندنی های تاریخ| پیشنهاد تاریخی برای «سفر شمال» تهرانی ها!


تهرانی ها چند دهه است که سفر شمال می روند، ولی پیشنهاد اولیه این سفر بیش از یک و نیم قرن پیش مطرح شد؛ یک فرانسوی به دولت قاجار پیشنهاد داد جاده مناسبی بسازند در مسیر تهران ـ شمال! - گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: جاده هراز را خیلی ها نمی دانند که یکی از قدیمی ترین جاده های جهان است؛ از دوره ساسانیان مسیر دسترسی از مناطق جنوبی رشته کوه البرز بوده به سواحل خزر.

این راه تا دوره قاجار همچنان راهی مالرو و سنگلاخ بود و در اوایل دوره ناصری یک سرهنگ فرانسوی مشهور به موسیو برونیار برای نخستین بار به دولت ایران پیشنهاد داد که مسیری شوسه و هموار برایش بسازند که کالسکه و عرابه از آن بگذرد.

هدفش هم البته این نبود که تهرانی ها بروند سفر شمال ولی بالاخره این پیشنهادش بعدها مایه خیر شد.

هدف این موسیو فرانسوی که مستشار و مأمور دولت ایران بود در آن روزگار این بود که تجارت بین تهران و شهرهای اطراف با شهرهای شمالی ایران رونق یابد و قیمت برخی اقلام کاهش یابد و منافعی برای مملکت حاصل شود.

وی راه باستانی ری و تهران به آمل را که از دره رود هراز می گذشت بسیار صعب و دشوار توصیف کرد و در سفرنامه اش به مازندران درباره پیشنهاد ساخت این راه نوشته است: مخارج لازمه که به جهت ساختن راه مازندران به طهران است نه اینکه محض کاروان معموله ولایت باشد، بلک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خواندنی های تاریخ| پیشنهاد تاریخی برای «سفر شمال» تهرانی ها!

خواندنی های تاریخ| پیشنهاد تاریخی برای «سفر شمال» تهرانی ها!